Vad har vi lärt oss om SEO under 2017?

2017 går mot sitt slut och vad passar då bättre än en sammanfattning av de nya förändringar som inträffat rörande sökmotoroptimering under årets lopp.

Det har bland annat visat sig att det är pålitligare att analysera kunders offline-beteenden snarare än deras online-beteenden för att förutsäga deras online-aktiviteter. Verkliga val och handlingar ger en mer komplett och korrekt bild av kunderna, något som i sin tur skapar en mer exakt förutsägelse av deras online-beteenden på sikt. Vikten av kunddata har ökat avsevärt och den nya tillgången till kundinformationen har inneburit nya strategier där man fokuserat på kvalitet snarare än kvantitet.

Facebooks lokala sökfunktion har förbättrats avsevärt såväl som deras förmåga att läsa av sina användare. Det gör att de idag har mer insikt kring sina användares preferenser, övertygelser och personliga beteende än konkurrenten Google. När det kommer till bildsökning ligger emellertid Google fortfarande ohotade i toppen. Bildsök på Google används mer än 10 gånger så ofta som sökningar via Bing och Yahoo samt över 40 gånger mer än bildsök via Facebook.

Förändringarna inom SEO under 2017 har varit stora och utvecklingen spås fortsätta växa i samma takt under kommande år. Det är därför viktigare än någonsin att hålla sig uppdaterade inom området.

Vad är internetmarknadsföring?

Internetmarknadsföring trodde man förr var den teknik enbart storföretagare kunde använda sig av tack vare deras finansiella professionalism. Så är det inte riktigt, internetmarknadsföring är för alla, det är en teknik för att marknadsföra sig själv inom internetets giganter och mest besökta, utan att det ska behöva kosta en förmögenhet. Det handlar om att du anlitar ett företag som arbetar inom internetmarknadsföring, där deras jobb blir att producera en attraktiv text eller ett budskap som därefter fångar dina eventuella kunders uppmärksamhet.

Då kanske du nu tänker, varför ska jag välja denna typen av marknadsföring istället för TV, radio eller dagspress? Jo, här är anledningarna till varför:

  1. Internetmarknadsföring sker på konsumentens villkor och inte annonsörens. I detta fall söker och skapar konsumenten fram information om produkter & tjänster som passar in med det er eventuella kund är intresserad av, (där dyker du upp). Du som anlitar oss behöver i princip inte göra någonting förutom att vara redo när den telefonen ringer och ber om era tjänster. Det ger er då en unik möjlighet att utveckla ert företag som ni inte hade haft tiden för innan.
  2. Internetmarknadsföring skiljer sig enastående mycket från andra sätt att marknadsföra sitt företag på, i prisväg. För bara några tusenlappar kan ni nå ut till tiotusentals människor landet över. Detta ger ditt företag en bättre budget för andra projekt, istället för att spendera överkottet av dem pengarna på till exempel tv-reklams annonseringar.
  3. Flexibiliteten – det är faktiskt helt enastående vilken flexibilitet ni når när ni använder er av marknadsföring via internet. Du som anlitat oss får faktiskt egenskapen att välja när er annons skall visas, hur ni vill att den skall visas och hur ni vill att den skall se ut.

Låt inte tid och pengar kväva dig på värdefullt idéetänkande för ditt företag. Internetmarknadsföring är framtiden för alla företag, inom alla branscher. Vad som nu är viktigt för er att tänka ut är hur ni vill nå ut till era nya kunder, landet över.

Hjälpen finner du hos Adsearch.

Nyckelordsforskning för bättre SEO

För att lyckas med sökmotoroptimering är det oerhört viktigt att man använder sig av rätt sökfraser. Det är där nyckelordsforskning kommer in i bilden. Nyckelordsforskning handlar om att analysera sin målgrupp för att ta reda på deras mest använda sökfraser. Därefter kan man implementera de sökfraserna, med ord och orter, på sin hemsida för att optimera chanserna för att komma så högt upp i sökresultatet på Google som möjligt.

Specificerade sökfraser är fördelaktiga både för företag och användare. Det eftersom chanserna för att de hemsidor som visas högst upp i sökresultatet har det de söker ökar, vilket både ger nöjda användare och vinstgivande företag.

1 av 5 handlar från en mobil enhet

När svenskarna skall handla på nätet så blir de mer och mer bekväma. Tillgängligheten blir allt viktigare och man använder oftare sin mobila enhet för att handla. 1 av 5 handlar via en mobil enhet när de handlar på nätet*. Summa summarum så är det otroligt viktigt att ha sin e-handel/webbsida responsiv eller mobilanpassad så att användaren på ett enkelt sätt skall kunna hitta den informationen den söker eller köpa den produkten som användaren är ute efter. Hur ser din webbsida ut i mobilen?

*Källa: E-handeln i Norden 2016, PostNord

Sökmotorsoptimering

Just ordet sökmotorsoptimering är det många som använder felaktigt. Det heter egentligen sökmotoroptimering utan s:et i mitten. Vi kan förstå att en del säger det felaktigt eftersom att det på något sätt ligger bra i munnen. Oavsett om man säger sökmotorsoptimering eller inte så är ju innebörden den samma, att komma högt upp i sökresultatet på sökmotorerna.

Sökmotorsoptimering för förstasidan

Vi jobbar alltid för att man skall komma minst topp10 på de utvalda sökfraserna eftersom att det är bara 1 av 10 som går vidare till sidan 2 när man letar efter en vara eller tjänst. Givetvis så vill ju man vara en av de valbara alternativen när kunden står och vill köpa något.