031-3619100

info@adsearch.nu

Top

Lokal sökmotoroptimering

Adsearch Scandinavia Göteborg / Lokal sökmotoroptimering

Våra SEO-konsulter är specialister inom både lokal och regional sökmotoroptimering. Regional sökmotoroptimering, även kallad traditionell, sker utifrån specifika ord för att göra din hemsida synlig vid sökningar över hela landet. Lokal sökmotoroptimering är i sin tur sökningar som är riktade mot ord såväl som specifika orter, exempelvis ”målare Ystad”. Den sistnämnda är betydligt mer effektiv metod som ger resultat bara genom en mindre förändring i din sökmotoroptimeringsstrategi, medan den regionala kräver betydligt mer arbete för att uppnå samma framgång.

Allt mer medvetna användare

Användare blir allt mer medvetna om de faktorer som ligger bakom resultaten vid sökningar på Google. Det innebär att de använder sig av mer specifika sökfraser som ökar chanserna för lyckade sökresultat. I och med att användarna använder sig av allt mer specifika sökfraser blir det allt viktigare med lokal sökmotoroptimering för att nå och förmedla relevant information till potentiella nya kunder när de är som mest köpbenägna.

Att implementera lokal sökmotoroptimering

För att kunna implementera lokal sökmotoroptimering på din hemsida krävs först och främst att du skapar en bild av ditt företags mest populära produkter och tjänster. Därefter väljer du de orter där ni är verksamma och önskar synas på. Desto mer specifika sökfraserna är desto mindre blir konkurrensen från andra företag och desto större är chansen att de kunder som besöker din sida genomför ett köp. Lokal sökmotoroptimering har därför betydligt högre konverteringsgrad än regional.

Ursprunget till lokal sökmotoroptimering

Lokal sökmotoroptimering är en relativt ny kompetens som har sitt ursprung i USA. Där har den idag helt och hållet tagit över den traditionella sökmotoroptimeringen. Det eftersom en sökning på ”byggföretag” i USA, som är betydligt större än Sverige, ger otaliga irrelevanta sökresultat. Sökfraser som inkluderar geografiska positioner är emellertid fördelaktigt även för företag i Sverige då konkurrensen om förstaplatsen på Google minskar och konverteringschanserna ökar.